Dinsdag 5 juli: camping Lazy

Weer om half 8 op. De zon is zo warm op de tent dat je niet veel langer kunt blijven liggen. We stopten snel een was in de wasmachine zodat we daar niet op hoefden wachten tot we weg konden en ontbeten lekker met een broodje met gebakken ei,spek en geitenkaas.

We wilden er een rustige dag van maken en gingen naar een museumkasteel in Modrý Kameň. Het was een poppen- en speelgoedmuseum met een tentoonstelling over tandheelkunde.

Onze verwachtingen waren niet al te hoog, zeker niet toen we hoorden dat de tandheelkundetentoonstelling er niet was ivm de verbouwing van het kasteel. Het werd nog een heel gedoe met kaartjes kopen omdat we elkaar niet zo goed begrepen. Uiteindelijk hadden we kaartjes voor alleen het museum, maar moesten we wel mee met een rondleiding. De rondleiding begon gelukkig al na 10 minuten en om 12 uur gingen we op pad. De gids deed de hele tour in het Slowaaks, maar kwam alles nog even in gebrekkig Engels voor ons vertalen. Heel schattig, maar zonder hadden we het ook wel gered met de paar Engelse uitlegborden die in het museum hingen.

Eerlijk gezegd was het eigenlijk ook nog best een leuk museum. De poppen bleken vooral marionetten uit theatervoorstellingen te zijn waarbij ook het theater tentoongesteld is. Ook nog wat poppen uit andere theatervoorstellingen, maar ik vond de theaters met de marionetten het leukst. Ook het speelgoed, zeker de wat oudere attributen waren de moeite waard.

Na het museum lunchten we bij Reštaurácia Sahib in Velky Krtis. Ook dit restaurant was een tip vanuit het boekje van de camping. Ik at niet bijzonder, maar Maarten was erg verguld met zijn "specialita v indickom chlebe" (kuracie prsia, indicky chlieb, paradajka, paprika, uhorka, kapusta, dresing). Het bleek een soort pannenkoek met gekruide kip, knoflookdressing en veel rauwe groenten. En het was inderdaad erg lekker. Goed gegokt dus. Eenmaal thuis ontdekten we dat de pannenkoek Indiaas brood was.

Als dessert bestelden we samen pannenkoekjes met bessen en daar was niets op aan te merken.

We hadden verzonnen om na de lunch naar een thermaal bad te gaan. Het was inmiddels al bijna half 3, het zou ruim een uur rijden zijn en we wisten niet tot hoe laat het bad open was. We durfden de gok niet te nemen en zijn naar de camping terug gegaan. Daar konden we nog een paar uur lekker in de zon.

's Avonds deden we een korte wandeling rondom de camping in de hoop nog wat wild te zien. Dat viel een beetje tegen, maar we zagen toch nog 2 reeën de weg overspringen en later nog een haas.

Daarna werd het weer snel frisser, dus het kampvuur was weer zeer welkom.