Donderdag 30 juni: Budapest

Vroeg op. We waren uit onszelf al om half 7 wakker.  We ontbeten voor de tent met brood en erg pittige worst. Om 9 uur vertrokken we naar Budapest. We hebben een travelcard voor 3 dagen gekocht en pakten de green train naar het centrum. Nog een voordeel van deze camping, want deze green train vertrekt op een paar minuten loopafstand van de camping.

In Budapest liepen we eerst naar de naar kerk op de burchtheuvel. Je hebt daar prachtig uitzicht over de stad.

We liepen daar op het gemakje de burchtbuurt rond; namen cream cake, lemonade en ijskoffie bij Ruszwurm en bezochten het Militair museum en het apotheekmuseum.
Naar beneden namen we de veel te dure kabelbaan. Uiteraard hadden we beter naar boven kunnen gaan met de kabelbaan en dan naar beneden lopen ipv andersom, maar dat is achteraf.
Beneden namen we de bus naar andere kant van rivier en verkenden we de buurt rondom de Sint Stefanusbasiliek.  Deze kerk vonden we ook van binnen de moeite waard om gezien te hebben.

Op het plein voor de basiliek zagen we een free walking tour die we morgenochtend willen doen en bij het operagebouw boekten we een rondleiding voor morgenmiddag. Toen dat geregeld was gingen we met de metro naar de Centrale markthal. Die vonden we eigenlijk een beetje tegenvallen. misschien hebben we al teveel markthallen gezien inmiddels tijdens onze vakanties en zijn we gewoon verwend. Er waren vooral veel souveniers.
Onderweg dronken we op een terras lemonade met orange en mint gedronken. Wat is de limonade hier lekker zeg! Dat is echt een ontdekking.

We wilden vanaf de markt worst mee naar camping nemen voor op de barbecue maar toen we terugliepen naar "de beste plek" waren ze al weg. Gelukkig vonden we nog andere worst. Het blijft toch een gokje met die worsten. Soms heb je een fantastische worst te pakken en soms is zo'n worst smakeloos of bijv. veel te pittig. Dat houdt het spannend.
Met metro gingen we terug naar de green train en om 18.30 waren we terug op de camping en konden we nog net een uurtje zwemmen. Het was er al heel rustig. Na de barbecue hebben we nog even met onze telefoons bij de poort gezeten en daarna natuurlijk weer gelezen voor de tent.