Donderdag 23 juni: camping Smok

Als je in Krakau bent is het eigenlijk logisch dat je nadenkt over een bezoek aan Auschwitz en Birkenau. We zijn jaren geleden in Terezin in Tsjechie geweest en dat bezoek heeft grote indruk op ons gemaakt. Het was er heel rustig en we hebben op ons gemak zowel het kamp als het ghetto kunnen bekijken. Auschwitz is veel bekender en ik vroeg me af of ik wel met een groepstour wilde. Je kan nl ook na 15.00 uur een individueel bezoek boeken en dan zou het misschien minder druk zijn. Je hebt dan alleen geen gids. Maarten wilde wel graag met een gids en via de camping lukte het op het nippertje om een Engelse toer te boeken.

We werden om half 9 opgehaald van de camping met busje en keken onderweg een indrukwekkende documentaire over Auschwitz. Bij aankomst belandde we in een soort toeristische attractie. Het was enorm druk en overal waren groepen aan het verzamelen om naar binnen te gaan. Het werd door onze reisleidster strak geregeld. We kregen allemaal een apparaatje met koptelefoon om zo de gids te kunnen volgen en konden snel naar binnen. Het is er behoorlijk beveiligd. Rugzakken mochten niet mee naar binnen en Maarten verzon gelukkig nog net voor de detectiepoortjes dat hij zijn (best grote) zakmes nog in zijn zak had. Die konden we nog net even in de rugzak bij de chauffeur van ons busje stoppen. Eenmaal binnen schuifelden we in de enorme groep mee door de gebouwen. Natuurlijk was wat we zagen indrukwekkend, maar bij mij kwam het niet echt binnen. Achteraf zouden we gekozen hebben voor zelfstandig na 15.00 uur naar binnen gaan zodat je de tijd en de rust hebt om alles een beetje te laten indalen. Na Auschwitz reden we 3 km door naar Birkenau. Daar waren we gelukkig net op een iets rustiger moment. De gids die we daar hadden was duidelijk en gaf veel informatie. Rond half 3 waren we weer terug op de camping.

Auschwitz

Birkenau

Het was ruim in de 30 graden vandaag en we kwamen wat oververhit terug op de camping. Zwemmen wilden we! We kregen van de receptioniste van de camping wat adressen van zwembaden, maar dat waren alleen binnenbaden. Dan maar een binnenbad. Het uitgekozen zwembad bleek nog maar 35 minuten open ivm een besloten zwempartijtje. We wilden zo graag zwemmen dat we toch maar een kaartje kochten. Daarna hoorden we dat we ook nog allebei een badmuts moesten kopen. Dat was een beetje de druppel. En kaartjes kopen en dan nog 2 badmutsen voor uiteindelijk een minuut of 20 zwemmen was ons te gortig. We kregen ons geld terug en dropen met onze zwemspulletjes in de hand af naar buiten.

's Avonds wilden we graag eten bij een kasteelresaurant dicht bij de camping, Die had ik thuis al ontdekt en we hadden het gebouw al boven op de heuvel zien staan. Onderweg deden we nog even boodschappen in een enorme Auchan in een winkelcentrum en hongerig kwamen we aan bij het restaurant. Het uitzicht vanaf het terras was inderdaad zeer indrukwekkend. Helaas was het ook vol. We konden wel binnen aan een tafeltje zitten, maar dan zat je heel ongezellig. Alsof je in de lobby van een ongezellig hotel zat. We hebben nog voorgesteld om te wachten tot er een tafeltje vrij was op het terras, maar de onvriendelijk bediening (we werden eerst genegeerd en daarna afgesnauwd) wilde daar niets van weten. Voor de tweede keer die dag dropen we af.
Met behulp van ons navigatiesysteem zochten we naar alternatieve eetplekken, maar die stuurde ons steeds naar plekken waar geen restaurant was. Uiteindelijk kwamen we bij een  Italiaan terecht waar we gezellig en best lekker gegeten hebben.

Op de camping hebben we nog even geïnternet en toen zijn we naar bed gegaan. Maar niet voordat we nog even naar de vuurvliegjes gekeken hebben. Het waren er veel vandaag. Zo leuk om te zien!